Denna vecka: programmering på schemat och ”creepy” algoritmer

Dataprogrammering på skolschemat redan verklighet i Storbritannien – Nyhetsinslag från SVT på 3 minuter, där vi möter elever, en lärare och en forskare som varit med och tagit fram nya läroplanen och stöd för dess införande. Inslaget finns kvar på SVT play till den 18 december 2015.

Behöver alla skolbarn lära sig programmera? – Kristina Alexandersson på .SE argumenterar kring varför alla barn behöver lära sig att programmera: för att det behövs för att förstå tekniken vi dagligen använder och för att vi lär genom att göra. Att det behöver komma in i skolan beror på att det annars finns en risk att det uppstår ett gap mellan ”de som har insatta föräldrar och de som lämnas åt sig själva att förstå består mellan de som upplever teknik som magi och de som kan styra och bestämma för hur denna teknik fungerar”.

The year we get creeped out by algorithms – Artikel som argumenterar för att folk under 2015 i större utsträckning kommer att förstå hur mycket algoritmer påverkar vad vi ser på nätet. Det jag tycker är riktigt intressant är observationen att algoritmer fattar beslut där det inte finns ett tydligt rätt eller fel, dvs de gör någon sort värdering: ”Deep philosophical questions that humans have debated for millennia — and have erected complex (and far from perfect) gatekeeping, credentialing, and judging apparatus to grapple with — are now being asked to computers, and their answers, spat out through proprietary and opaque systems, are being used to shape our lives.”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *