Alla ska koda?

För någon vecka sedan var det Geek Girl Meetup Öresund på Media Evolution City. Ett utmärkt tillfälle att prata om programmering i skolan, och givet forumet en liten twist om varför det är förhållandevis få kvinnor som läser till och arbetar som programmerare (och hur vi kan ändra det). En del av problemet är att många som läser datavetenskap sedan inte stannar kvar inom branschen, men det är inte det som jag fokuserar på.

Jag tror att om fler kommer i kontakt med ämnet på ett genomtänkt och mångfacetterat vis som en del av grundskolan, så kommer det att få stort genomslag. Det är dessutom väsentligt ur ett demokratiskt perspektiv, för att förstå samhället och de system som vi använder dagligen.

Det är idag förhållandevis många som arbetar för att barn ska programmera, och det finns många olika sätt att börja, till exempel:

  • Helt utan datorer, genom att barnen ”programmerar” sin förälder enligt ett begränsat instruktionsset.
  • Med Primo och Bee Bot lär man sig bygga enkla program för att styra en robot, till exempel genom en enkel labyrint.
  • code.org, som har flera olika programmeringsintroduktioner och som kör kodtimmen 8-14 december i år.
  • Scratch – ett populärt grafiskt verktyg för att lära sig programmera genom att bygga spel och berättelser.

Men, i många fall så sker detta genom fritidsaktiviteter. Inget ont om dessa, de är ofta drivna av engagerade volontärer. Min bild är dock att det ofta är de som redan på ett eller annat vis skulle komma i kontakt med programmering som nås av dessa fritidsaktiviteter. Därför tror jag det är viktigt att programmering kommer in i skolan. Just nu är jag inne på att det främst bör ske genom att integrera det i de ämnen som redan finns, snarare än som ett eget ämne. Dels för att det finns kopplingar till alla skolans ämnen, i olika utsträckning, dels för att det blir mindre sårbart än om ett barns bild av programmering formas av säg en lärare och en kurs i en viss årskurs. Här ska det bli spännande att se vad Karin Nygårds och Terese Raymond kommer fram till på Teacherhack, där de kommer att gå igenom hur programmering och digitalkunskap kan förankras i läroplanen.

Förutom att se bortom fritidsaktiviteter och teknik, behöver vi också se bortom kod och programmering (därav frågetecknet i rubriken, bland annat). Detta genom att titta på det större begreppet datalogiskt tänkande (eng. computational thinking) som handlar om koncept och angreppssätt som är en del i att bygga mjukvara, men som också är användbara i många andra sammanhang. I presentationen har jag med en bild som illustrerar vad som kan ingå i begreppet (bilden är från Barefoot Computing). Jag planerar att skriva mer om detta under december.

Det kom många intressanta frågor under presentationen och ännu mer diskussion på slutet. Jag avslutade med att fråga efter

  • kontakt med lärare och skolor
  • om någon vill dra igång Geek Girl Mini Öresund med mig
  • och om någon vill köra en omgång av Coursera-kursen Tinkering Fundamentals med mig efter jul (den gick i somras och går igen nästa sommar, men har man ett socialt sammanhang och inte behöver intyget så hindrar ju inget att man kör den när man vill)

Jag fick mer respons än jag väntat mig! På torsdag kör vi en första planeringslunch om Geek Girl Mini Öresund.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *